MyWay... MyFaith...

Egy rejtélyes festmény, egy rejtélyes nő. Mona Lisa

Sajnos be kell vallanom, hogy a mai bejegyzésem messze a teljesség igénye nélkül készült. Ezúttal inkább kísérletet tettem – a festménnyel kapcsolatban felmerült – néhány fontosabb elmélet ismertetésére.    

Ki volt a modell? Minden tanulmány, kutatás és bizonyíték szerint a festményen Lisa di Antonio Maria Gherardini látható. A hölgy 1479-ben született Firenzében, a gazdag és befolyásos Gherardini családban. Tizenhat évesen feleségül ment Francesco di Bartolomeo di Zanobi del Giocondo ruha- és selyemkereskedőhöz, akinek Lisa már a harmadik felesége volt. Rendes, középosztálybeli életet éltek Firenzében, öt közös gyermekük született, ráadásul Lisa saját gyermekei mellett felnevelte férje előző házasságából származó kisfiát is. Mint minden jóravaló firenzei, ők is kedvelték és pártolták a művészetet. Ekkoriban nagy divat volt portrékat, festményeket készíttetni a családtagokról. Francesco megbízást adott tehát 1503-ban a jó nevű festőnek, Leonardo DaVincinek, hogy készítse el felesége portréját. Így született a világ egyik legismertebb festménye. Először neve sem volt, csak később, Leonardo életrajzírójától, Giorgio Vasaritól  kapta a jól csengő Mona Lisa nevet. A Lisa adott volt, a “Mona” szó pedig az olasz madonna (asszony) szónak a rövidítése.

A portré több szempontból is szokatlan és új volt, talán ezért lengi körül a misztikum. Leonardo a kor divatjával ellentétben nem csupán Lisa profilját festette meg, hanem szembe fordította velünk az asszonyt, ezáltal a teljes arcát láttatja. Nem kizárólag ez az új perspektíva az egyetlen furcsaság a képen. Lisa nem visel még jegygyűrűt sem, holott a kép készültekor már jó pár éve házas volt. Ellentétben a korabeli festményekkel, amelyeken a nők nyaka, füle, csuklója, keze telis tele van ékszerekkel. A kiengedett haj sem megszokott, a nők általában szorosan fésült frizurát viseltek. A hajas kérdésre egy érdekes lézeres technikával végzett elemzés adott választ: az eredeti vázlaton Lisa haja fel volt tűzve, de később mégis leengedett hajjal festette meg Leonardo. Ahogy Lisa ül, az is figyelemre méltó, olyan az egész mint egy mozdulat, mintha a nő kihúzott háttal ülne és úgy nézne maga elé, majd a fejét lassan oldalra, a festő felé fordítaná. Ez volt az első portré, amiben ilyen mozgásszerű pozícióban festettek le valakit.

Leonardo zsenialitásához nem fér kétség, soha semmit sem csinált véletlenül. A háttér szintén egy különös újítása volt, már-már annyira különös, hogy sokan feltételezik, ha van titok a képen, az nem Lisa arcán, hanem a háttérben keresendő. Ebben az időszakban a festmények hátterei aprólékosan kidolgozottak voltak, tájakat, jól felismerhető házakat lehetett látni mindenütt. Itt viszont egy meglehetősen kísérteties tájkép tárul elénk, amit egyes feltevések szerint Leonardo képzelete szült. Művészettörténészek szerint a Lisa bal válla fölött látható háromlyukú híd viszont Bibbio hídja, amely egy észak-olasz kis település mellett volt található. Sokszoros nagyítás után pedig állítják, jól kivehető a hídba művészi úton elrejtett 7-es és 2-es szám (Leonardo egy icipici ecsettel festette a híd alá a számokat), ami talán 1472-re utalhat, amikor a híd összeomlott.

A rejtélyes mosoly. Jól látható, hogy a mosoly nem szimmetrikus. A kérdés máig él: miért mosolyog Mona Lisa? Kire mosolyog? Őriz-e a kép valami titkot, üzenetet vagy utalást? Freud szerint Leonardo képein a nőknek megdöbbentően egyforma a mosolyuk, és ez azért van, mert édesanyja mosolyát festette minden női arcra, hogy így emlékezzen rá. Fogorvosok állítják, Mona Lisa mosolya komoly fogproblémára utal: feketék lehettek a fogai, vagy pedig hiányzott pár első foga, ami magyarázat lehet a szorosan összezárt ajkakra.

Egyes feltételezések szerint a modellnek Bell-féle facialis paresise volt (arcidegbénulás). A facialis paresisnek ez a formája elég gyakori, és nem minden esetben jár teljes regresszióval. Kétségtelen, hogy Mona Lisa jobb ajka nem húzódik fel a mosolynál, míg a bal igen. Ez lehet az oka a mosoly asszimetriájának.

A mosoly lehet pusztán a vizualitás csapdája. A látóterünk centrális területén észleljük legélesebben a színeket és a részleteket, míg a periféria elmosódottabb, és zömmel a fehér-fekete színeket, a fényeket és az árnyékokat érzékeli. Mivel úgy szocializálódtunk, hogy a másik ember szemébe nézünk, ezt Mona Lisa szemlélésénél is hajlamosak vagyunk megtenni, ezáltal a száj régiója elmosódottabb, árnyékosabb. Ha a szájra koncentrálunk, a mosoly elhalványul (?). A kiemelkedő arccsont és a mély árnyékok jobban segítik ezt a hatást, mint egyéb festményeknél.

Sokak által azonban Lisa azért mosolyog olyan sejtelmesen, mert éppen várandós. Erre utalnak duzzadt ujjai, amik húszas évei elején nem lehetnének ilyenek, ha nem lenne áldott állapotban, ráadásul a pozíció, ahogy a kezeit egymásra téve tartja tipikus példája annak, ahogyan a kismamák a hasukra teszik a kezüket. Az eredeti vázlaton pedig jól látszik, hogy Lisa olyan ruhát visel, ami finom gézből készült. Ez tipikusan a kismamák viselete volt ebben az időben. A géz anyagot később a festő átszínezte, csak lézeres elemzés során látszik, hogy eredetileg ezt a ruhát festette rá a nőre.

És itt a következő dilemma. Nő volt e egyáltalán “Mona Lisa”? Dr. Lillian Schwartz elmélete szerint a Mona Lisa tulajdonképpen önarckép, Leonardo saját magát festette meg női ruhában. Digitális elemzések sorozata bizonyítja, hogy DaVinci magáról rajzolt képei és Mona Lisa arca között teljes egyezést találni. Ezzel a teóriával azonban az a baj, hogy nem bizonyítható, hogy a rajzolt önarcképek valóban önarcképek-e. Silvano Vinceti egy olasz művészettörténész új elmélettel állt elő, amely szerint a modell valójában Leonardo egyik meleg szeretője volt. A homoszexuális szerető, Gian Giacomo Caprotti, becenevén Salai, vagyis a Kis Ördög, tízévesen került Leonardo szolgálatába. Inasa, segédje, asszisztense, tanítványa, modellje és szeretője volt a biszexuális mesternek, aki a fiú iránti szeretetét és vágyát fejezte ki azzal, hogy vonásait belefestette leghíresebb – bár ezt akkor még nem tudhatta – festményébe.

Florian Hutzler pszichológus szerint Leonardo DaVinci különleges technikával festett: ha valaki belenéz Mona Lisa szemeibe, akkor mosolygósnak látjuk az arcot. Ha viszont csak az ajkakra koncentrálunk, akkor az agyunk nem érzékeli mosolygósnak. Az olasz Nemzeti Kulturális Örökségvédelmi Hivatal elnöke is érdekes dologra bukkant: álltja, a kép tele van rejtett betűkkel, amiket összeolvasva üzenet jelenik meg. Speciális vizsgálat során például Mona Lisa szemeiben több betűt is találni. A bal szemében egy S betű, a jobb szemében pedig egy L látható. Vajon mit jelent mindez? És DaVinci miért festette meg  – állítólag – kétszer is Mona Lisát, 10 év eltéréssel, de a képet mégsem adta oda Lisának és férjének? Haláláig megtartotta a festményt, és folyton újított rajta valamit (például a ruhát, a hajat), ennek ellenére viszont a képen nincs tömött festékréteg, feltűnően egyenletes a felszíne ahhoz képest, ahányszor átfestette. Úgy tűnik, bárhol kapcsolódunk be a történetbe, mindig újabb és újabb megválaszolatlan, különös kérdések bukkannak elő.

Hol járt az elmúlt néhány száz évben a festmény? A festményt nagy becsben tartották a francia uralkodók, lógott I. Ferenc francia király fürdőszobájának, később hálószobájának falán, XIV. Lajos még Versailles-ba is magával vitte. Egy ideig Bonaparte Napóleon is birtokolta, majd 1804-ben a párizsi Louvre adott otthont a Mona Lisának, ahol hosszú évekig nem érte semmi atrocitás  És ne feledkezzünk arról sem, hogy mintegy száz évvel ezelőtt Vincenzo Peruggia, egy takarítónak öltözött olasz férfi ment be a múzeumba, lassan elsétált a kép előtt, leakasztotta, és lelépett vele, azzal a céllal, hogy visszavigye Olaszországba. Elrabolták a Mona Lisát! – harsogták világszerte. A festmény két évvel később, 1913. december 12-én került elő, amikor Peruggia el akarta adni 500 ezer líráért a Firenzében lévő Uffizi képtárnak. 1956-ban restaurálásra szorult, mert egy vandál savat fröcskölt rá, majd egy másik rongáló egy követ hajított hozzá. 1963-ban egy időre a New York-i Metropolitan Múzeumba vitték, ahol több mint egy millióan láthatták. A korábbi esetekből tanulva úgy döntöttek, hogy a festményt golyóálló üveggel védik. Így nem esett baja, amikor 1974-ben, Tokióban vörös festéket akartak rá önteni, vagy 2009-ben, amikor egy orosz nő egy csészével dobta meg a festményt.

Egy titokzatos mosoly egy különleges festményen, semmi több 🙂 . Tudósok kutatják naphosszat, turisták tucatjai hömpölyögnek előtte, és mindezt miért? A rejtély miatt. Temérdek kérdés, csupa talány.

FOLYT. KÖV.!

 

Forrás:

https://hu.wikipedia.org/wiki/Mona_Lisa

http://tudasbazis.sulinet.hu/hu/muveszetek/muveszettortenet/muveszettortenet-9-evfolyam/leonardo-festeszete-a-harmonia-szuletese/mona-lisa-es-a-leonardoi-portre

http://erdekesvilagunk.blog.hu/2014/01/21/ki_volt_mona_lisa_561

http://www.ameganet.hu/wp-content/uploads/2012/02/Amega_2012_6_Mona_Lisa.pdf

Címkék: , ,

Kommentek

(A komment nem tartalmazhat linket)
  1. Moravcsik Andrea says:

    Én is láttam, akkor is tömegek voltak a kép előtt. Azt hallottam korábban,h talán önarckép, engem inkább az lepett meg,h egy csomó orvosi diagnózist állítottak föl a hölgy állapotról. Volt pl. olyan, hogy a szeménél olyan elváltozást láttak, amelyből megállapítható,h a modellnek magas volt a koleszterinszintje. Nekem az jutott eszembe, amikor Arany János versét élemezték, amikor még életben volt a költő. Arany hallva az elemzést, ezt mondta: A fene gondolta,hogy ez lesz belőle! 🙂

  2. cvitamin says:

    A turisták tucatjai között pár évvel ezelőtt volt szerencsénk rácsodálkozni a festményre. Kissé csalódott voltam, mert sokkal nagyobb alkotásnak gondoltam az előző ismereteim alapján. Nem nézegethettük sokáig, mert a japán turisták a szó szoros értelmében letaroltak bennünket. Méltó helyen őrzik, a múzeum páratlan látnivalót ígér még e csodálatos festményen kívül. Egész napos program volt.
    Köszönöm az érdekes információkat, arról nem hallottam, hogy esetleg nem is nő volt Lisa. Elgondolkodtató.


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!