MyWay... MyFaith...

“Az élet keskeny járdacsík a szakadék felett.” Virginia Woolf

Ez a gyönyörűséges asszony a modern irodalom egyik legkiemelkedőbb alakja, emellett könyvkiadó és feminista, nem utolsó sorban pedig nekem is személyes kedvencem (úgy tűnik, elég sok van): Virginia Woolf. Akit nem mellesleg a hazájában az angol nyelv egyik legnagyobb újítójaként is számon tartanak. A világítótorony című regénye az ezredfordulón rendezett brit szavazáson bekerült a XX. század száz legjobb regényei közé.

Adeline Virginia Stephen néven 1882. január 25-én született egy viktoriánus felső-középosztálybeli, magas kulturális szellemiséget képviselő családban. Iskolába soha nem járt, mégis kitűnő nevelést kapott, műveltségét apja hatalmas könyvtárában alapozta meg. Kilencévesen családi lapot alapított, s ettől kezdve élete végéig megszakítás nélkül írt. Édesanyja korai halála – Virginia mindössze 13 éves volt ekkor – mély nyomot hagyott benne.

Első publikációi 1905-től jelentek meg, s hamarosan körülötte kezdett csoportosulni az a baráti társaság, amely Bloomsbury Group néven a harmincas évek közepéig a radikális értelmiségi elit legnagyobb hatású írócsoportjának számított. Bloomsburynek nevezték azt a londoni negyedet, ahol Woolfék éltek. Virginia 1912-ben házasságot kötött Leonard Woolffal, mély érzelmi kapcsolat élete során azonban végig nőkhöz kötötte. 1917-ben férjével könyvkiadót alapítottak, amely Woolf művein kívül Angliában még ismeretlen külföldi írók – többek között Gorkij, Rilke, Freud, T.S. Eliot – alkotásait jelentette meg, igazi kuriózum, hogy Angliában elsőként itt jelent meg Az ember tragédiája.

Novelláiban kísérletezte ki az ún. “tudatáram” írástechnikát, amely az emberi személyiséget a tér és az idő viszonylagosságában fellépő tudatállapotok segítségével ragadja meg. Talán legjelentősebb alkotása az 1928-ban keletkezett Orlando, melynek hősét egy barátnőjéről mintázta (a regényről később kicsit részletesebben). Orlando négyszáz évig él, előbb férfiként, majd nőként tapasztalja meg a világot. Virginia forradalmasította a modern regényt a tudatfolyam technikájával. Műveiben azt írta meg, amit a szereplők nem mondanak el egymásnak, ami valóban a fejükben jár. Párbeszédeket alig használt, a dialógusok kiváltotta reakciókat írta le. A gondolatok áramlása viszi előrébb a történetet, így a regény gyakorlatilag asszociációs láncok folyama. Ezt (a tudatfolyam módszert) Joyce is alkalmazta Ulysses című regényében.

Annak ellenére, hogy egész fiatal korától kezdve íróként munkálkodott, első regényét, a Messzeséget csak 1915-ben publikálta, ugyanis minduntalan finomított rajta. Műveiben gyakran szót emelt az angol társadalom nőkkel szembeni igazságtalansága ellen, feminista írásai közül a Saját szoba a legkiemelkedőbb.

Szépírói tevékenységét az írói alkotás titkait boncolgató esszék kísérték, 1927-ben adták ki a naplóját. Korszakos jelentőségű A világítótorony című regénye: ennek cselekménye szinte nincs is, a skóciai ház története az élet gyors múlását állítja szembe a keretként használt tárgyak látszólagos állandóságával, egyben a szülő-gyermek kapcsolat analízisét adja.

Virginia elmebetegsége először édesanyja halála után jelentkezett, egyik pillanatról a másikra az egész világ teljesen valószerűtlenné vált számára. Depresszió, álmatlanság, fejfájások, hangulat-ingadozások és furcsa hangok kísértették egész további életében. Ma bipoláris személyiségként aposztrofálnánk. 1941 tavaszán londoni lakásukat és vidéki házuk kertjét is bombatalálat érte, március 28-án az Ouse folyóba ölte magát. Mivel kiválóan úszott, előbb teletömte zsebeit nehéz kövekkel, így vetette magát a folyóba. Férjének szóló búcsúlevelében azt írja: “Érzem, biztosan újra megőrülök. Érzem, hogy nem csinálhatjuk végig még egyszer ezt a szörnyűséget. És most már nem gyógyulnék meg. Kezdek hangokat hallani, és nem tudok odafigyelni semmire…”

És most zanzában a kedvenc Woolf regényemről:

Orlando egy angol nemesi család sarja, hatalmas birtokkal, kastéllyal. Fiatalon megismerkedik Erzsébet királynővel, akinek a kegyence lesz. Aztán megismerkedik szerelemmel, egy orosz lányba Szásába szeret bele. El is akar szökni vele, de a lány nem várja meg/vagy nem várhatja meg (mert lehet, hogy az áradó folyó sodorja el a hajóját, ezért nem tudott a megbeszélt helyen lenni, ezt nem tudjuk meg). A szerelmi csalódástól a birtokára menekül, ahol írással próbálkozik, de egy Nicolas Green nevű író kifigurázza őt, és elveszi a kedvét az írástól. Ezután Törökországba megy, ahol nagykövetként dolgozik – itt történik az első abszurd esemény: egyik nap nővé változik! A törökországi cigányokhoz megy, ahol beleszeret a természetbe, de a cigányok és közti ellentétek miatt hamarosan visszatér Angliába. A hajóúton rádöbben a női lét korlátaira és lehetőségeire, és eléggé kettős személyiségként tér otthonába. Angliában már egy régi udvarlója várja (akit korábban román nagyhercegként ismerhettünk meg), a román nagyherceg – de Orlando visszautasítja a házassági ajánlatát. Londonban belekóstol a társasági életbe, de egy idő után ezt is megunja. Végül vidéki birtokán megismerkedik egy tengerésszel, akivel nemsokára össze is házasodik – de a férfit utána nem is látjuk többet. Majd Londonban találjuk 1928. októberében.
A történet 1500-as évektől indul és 1928-ban fejeződik be. Orlando közben alig öregszik – 36 éves a regény végén. Eléggé furcsa, hogy 400 évét ismerjük meg ebben a különös életrajzban, de sehol sem emelik ki, hogy Orlando miért él eddig, és persze, hogy alakulhatott át nővé. 🙂
A regény összetettségét adja, a férfiből nővé válás – a különböző gondolkodás, a nemek korlátainak bemutatása. A korszellem bemutatása is jelen van – pl. amikor Orlando a házasság kötés kényszerét érzi.
És ehhez jön még az erős irodalmi, írói szál – Orlando egész életében (ami ugye jó hosszú 🙂 ) a Tölgyfa c. költeményen dolgozik, megismerkedik a kor nagy íróival (pl.: Pope-al), és próbálkozik írással ő is.
Az elbeszélés azt próbálja elhitetni, hogy igazi életrajzot olvasunk.
 
Élete és Mrs. Dalloway című műve inspirálta Michael Cunningham 1999-ben megjelent Pulitzer-díjas könyvét, Az órákat, amelyből néhány évvel később film is készült. 

Kommentek

(A komment nem tartalmazhat linket)
  1. Moravcsik Andrea says:

    Köszönöm. Igyekszem. 🙂

  2. Köszönöm. Szívesen olvasnék érdekességeket kevésbé publikáltakat olyan nőkről, akik a magyar irodalom nagyjai mögött álltak, támaszok, múzsák, hű társak voltak.
    Kellemes ünnepeket kívánok!

  3. Moravcsik Andrea says:

    Köszönöm. Remélem, hamarosan olvashat róla 🙂

  4. Moravcsik Andrea says:

    Köszi, próbálok keresgélni róla.

  5. cvitamin says:

    Elnézést, kimaradt egy “f”. Lagerlöf helyesen.

  6. Zelma Lagerlöről szívesen olvasnék. Életrajzi adatait ismerem, Stockholmban volt szerencsém látni a Nobel díjasok között egy rövid, kis emlékezést róra egy vitrinben. Magánéletéről, asszonyi sorsáról azonban keveset tudok. A mai napig lenyűgöz könyvének filmadaptációja, melyet tulajdonképpen “földrajz” könyvnek szánt a svéd gyerekeknek, hazájuk megismerésére. Természetesen Nils Holgerssonról van szó.
    Köszönöm.

  7. Moravcsik Andrea says:

    Köszi. Ha van ötlete, h milyen témában olvasna szívesen (nőkről), szívesen fogadom. <3

  8. cvitamin says:

    Köszönet az érdekes összeállításért. Sok új információval szolgált, jó volt olvasni.
    Szép napot!


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!