A mai kis szösszenetem középpontjában a divatvilág egyik nagyszerű személyisége, kvázi nagyasszonya áll. Diane von Fürstenberg az Amerikai Divattervezők Tanácsának elnöke, különleges asszony, ugyanis nem plasztikáztat, sőt, széles mosollyal vállalja mind a hetvenegy esztendejét. Feminizmusa mellett rendkívül konzervatív, olyan nő, aki mindent elért, amiről álmodott.
Diane Simone Michelle Halfin, 1946. december 31-én született Brüsszelben, egy középosztálybeli, zsidó családban. Görög nemzetiségű édesanyja, Liliane Nahmias, holokauszt túlélő volt, aki állhatatosságra, fegyelemre, és függetlenségre nevelte, valamint arra, hogy mindenben csak a jót keresse, ő pedig egy életen át úgy érezte, nemcsak vigyáznia kell az anyjára, de folyamatosan bizonyítani is neki.
A háború megpróbáltatásai után (az apja Svájcba menekült), a jólét köszöntött rájuk újra. Diane-t előbb Angliába, aztán Madridba küldték bentlakásos iskolába, majd a szülei válása után az anyjával Genfbe került, ott ismerte meg Egon von Fürstenberg herceget (egy német herceg és egy Fiat örökösnő fia), akivel 1969-ben összeházasodtak. A frigy révén Diane Fürstenberg hercegnő lett. Ha nem is ő volt a legszebb lány, de a legambíciózusabb és legkitartóbb minden bizonnyal, mert kisebb kanyarok után a herceg mellette kötött ki. El lehet képzelni, ettől a frigytől a férj családja mennyire volt elragadtatva. Ő pedig megfogadta, hogy olyan karriert épít, amivel meg tudja mutatni nekik, kicsoda valójában. A házasság azonban nem tartott sokáig, mintegy három évvel később el is váltak. Két gyermekük született: Alexandre herceg és Tatiana hercegnő. Az asszony 2001-ben hozzáment Barry Diller médiamogulhoz, aki azóta a párja, vele viszont nem él együtt.
Élete első kollekcióját 1970-ben mutatta be a New York-i The Gotham Hotelben. Ruhái már a kezdettől fogva átütő sikert arattak az amerikai nők körében. Legnépszerűbb tervezése a “wrap dress” – azaz a burokruha- közel negyven évvel a premier után is ugyanolyan populáris, mint annak idején. Ezt más nem is bizonyítja jobban, mint hogy 1976-ra már ötmillió nő viselte nagy örömmel. Ennek az óriási teljesítménynek bőven volt sajtóvisszhangja, sőt még ki is állították a Metropolitan Múzeum híres ruháit tartalmazó gyűjteményben.
Vásárlói körében a másik nagy kedvenc az Angela pulóverruha volt, amit Angela Davis, – a hippikorszak legelszántabb aktivistájáról nevezett el. A legújabb szakmai sikerének a GAP számára tervezett gyermekeknek szánt kollekcióját tartja. A “designer hercegnő” szerint, amint egy kislány megszületik, onnantól kezdve már nő. És ezt öltözködésében is éreztetni kell, természetesen a lehetőségekhez mérten.
A ’90-es évek végén útjára bocsátotta az ismert Diane von Fürstenberg (DVF) márkát, ahol mindenben valaki másra támaszkodott: más tervezte a ruhákat, felügyelte a gyártást, az értékesítést, a pénzügyeket, más építette belőle profi vállalatot, találta ki a reklámstratégiát, a logót, a mottót, mindent. A (DVF) brand mára életstílussá nőtte ki magát. Emellett arra is jutott ideje, hogy megalkossa és piacra dobja első, Tatiana nevet viselő illatát. A parfüm rövid időn belül rendkívül keresett termék lett. Miután a ’70-es években kollekcióival eltelítette a női gardróbokat, 1980-ra Diane a Tatiana illat átütő sikerével a szépségipart is viharos gyorsasággal bevette. Piacra dobását követő második évben az eladások elérték a 40 millió dolláros összeghatárt. Ekkorra azonban már túl sok mindent kellett koordinálnia és végül felismerte, hogy nem képes egyszerre mindent teljes odaadással és figyelemmel menedzselni. Ezért kozmetikai részlegét 1983-ban eladta az angol Beechamp Group gyógyszeripari óriásnak.
Mitől válhatott Diane von Fürstenberg a divatvilág Grande Dame-jává, egy ekkora világmárka tulajdonosává és arcává? Nem tartja magát jó üzletasszonynak, mert mindig a belső impulzusai után ment, sosem a feje után. Egy idő után a fia fogta rövidpórázra, hogy hirtelen jött ötletei és vállakozásai ne éljék fel az összes pénzt, amit korábban megkeresett. Nem volt jó menedzser sem, a csapatát sosem tudta jól irányítani.
“Az élet maga a szerelem” vallja Diane. Ezt a életfilozófiát nem csupán a divat világában igyekszik kifejezésre juttatni, hanem az élethez, embertársaihoz fűződő viszonyában is. Több jótékonysági szervezet elnökségi tagja; ezenkívül támogatja azokat a női vezetőket és vállalkozókat, akik elkötelezték magukat valamely nemes ügy véghezvitele mellett és munkájuk beteljesítéséhez támogatásra van szükségük. Erre a célra hozza létre 2010-ben a Diller-Von Furstenberg Családi Alapítvány segítségével a DVF Díjat. Székhelyének, a new yorki Meatpacking District közösségének is aktív tagja.
A Coca Cola is hamar felfedezte, hogy nagy lehetőséget rejt számukra a divatszakma, ezért már több ízben kértek fel tervezőket arra, hogy készítsenek limitált szériás palackokat. Mostanában Diane gondolta újra a diétás Coca-Cola üvegét (korábban Roberto Cavalli, Karl Lagerfeld). A new yorki dizájner azokkal a a mintákkal vonta be a 2 dl-es palackokat, amelyek ruháit is gyakran díszítik. A négy darabot tartalmazó pakkot 30 dollárért árusítják a tengeren túlon, a kólákból származó bevételt pedig teljes egészében jótékony célra fordítják.
Mindennek ő állt a közepén, mert amit tudott, az az volt, hogy csinált magából egy olyan brandet, amiben mindenki tudott hinni, amire mindezt fel lehetett húzni. Egy profi marketinges azt mondaná: Diane von Fürstenberg olyasmihez értett, amiben jócskán megelőzte a korát, a self-brandinghez. Korán megálmodta, milyen nővé akar válni, ezt korán piaci értékké tette, hosszútávon megőrizni pedig azért tudta, mert minden buktató ellenére állandóan észben tartotta, hogy mit is képzelt valaha maga elé.
Ha ez a self-brand őszinte, (nála elsősorban az arisztokráciával szembeni dacból táplálkozik) egy szinten túl nincs különbség aközött, akik vagyunk és akivé válni szeretnék.
FOLYT.KÖV.!
Források:
http://thinkerbell.hu/20160301_diane_von_furstenberg_the_woman_i_wanted_to_be
https://hu.wikipedia.org/wiki/Diane_von_F%C3%BCrstenberg
http://www.fashion-guide.hu/?markatortenet/686-diane-von-furstenberg
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: