MyWay... MyFaith...

Ausztria Mona Lisája, Adele Bloch-Bauer

Nemrég láttam a Hölgy aranyban (Woman In Gold) c. filmet, amely Gustav Klimt egyik legismertebb festményének történetét dolgozza fel.

A szépséges asszony, akiről a kép készült, Adele Bloch-Bauer, annyira felkeltette a híres festő érdeklődését, hogy két képet is készített róla. Adele Bécsben született, 1881. augusztus 9-én. A bankár Moritz Bauer és Jeanette Honig hét gyermeke közül ő volt a legfiatalabb. A lány 1899. december 15-én férjhez ment a 17 évvel idősebb cukorgyáros Ferdinand Blochhoz. Három gyermekük közül kettő halva született, a harmadik pedig csupán két napot élt.

Adele törékeny, beteges asszony volt. Saját szórakoztatására nyelveket tanult, illetve angol, francia és német klasszikus irodalmat olvasott. Művelt és kifinomult személyiségével magához vonzotta a bécsi szalonok közönségét. Szalonjában fogadta a kor kiemelkedő egyéniségeit, Gustav Mahler, Alma Mahler-Werfel, Richard Strauss zeneszerzőket, Stefan Zweig, Jakob Wassermann írókat, Gustav Klimt festőt és a Burgtheater színészeit. Noha akkoriban nem volt szokás, hogy előkelő hölgyek dohányozzanak, Adele hódolt ennek a szenvedélynek.

Ferdinand Bloch-Bauer 1903 nyarán felkérte Gustav Klimt festőt, akinek a mecénása volt, hogy fesse meg Adele portréját. A festményt Klimt bizánci mozaikok iránti rajongása ihlette. A bécsi szecesszióban az arany jelentős szerepet kapott, szinte csak Adele arca nincs aranyfénybe vonva. Az egész kép olyan, mint egy ikon. Vannak, akik erotikus szimbólumokat vélnek felfedezni a képen, melyek talán arra utalnak, hogy a nőcsábász festő és modellje között bensőséges kapcsolat volt. A második portré 1912-ben készült. Komolyabb, visszafogottabb, érettebb nő tekint vissza a festményről. Adele divatos ruhát visel, a tapéta, mely előtt áll, a távol kelet fantáziavilágát idézi.

Az Osztrák-Magyar Monarchia bukását követően a prágai születésű Ferdinand és felesége cseh állampolgárságot kért és ugyan fenntartottak egy kastélyt Prága közelében, továbbra is Bécsben maradtak, ahol továbbra is élénk társasági életet éltek. Adele 1925. január 24-én agyhártyagyulladásban elhunyt. A házukban Gustav Klimt festményei számára fenntartott kis szalont az asszony halála után férje emlékszobává alakította. Adele úgy végrendelkezett, hogy a Klimt képek férje halála után a Belvedere-be kerüljenek. Az ekkor még szinte ismeretlen Adolf Hitler sorsa 1938-ban fonódott össze a Bloch-Bauer családéval, amikor a nemzetiszocialista hatalomátvételkor elkobozták vagyonukat, a családtagokat pedig menekülésre és vagyonuk hátrahagyására kényszerítették. Ferdinand Csehországba menekült, majd később Zürichbe, ahol 1945. november 13-án vagyonától megfosztva elhunyt. Felesége mellé temették Bécsben. Álma, hogy visszaszerezze a képeket, nem válhatott valóra. A Második Osztrák Köztársaság nem törődött a képek eredetével, így azok osztrák állami galériákba kerültek. Mivel Adele után férje örökölte azokat, az ő végrendelete szerint testvére leszármazottai voltak a jog szerinti örökösök. Az 1998-as restitúciós törvény elfogadásáig az osztrák állam nem foglalkozott ezzel a problémával. A törvény bevezetése után számos műkincs került vissza jogos tulajdonosához, de van köztük olyan, aminek talán máig is tisztázatlan a sorsa. Ferdinánd örökösei közül ekkor már csak a Kaliforniában élő Maria Altmann volt életben.

Noha az idős hölgy igényt tartott örökségére, először méltányos ajánlattal állt elő. Azt ígérte, mindent megtesz annak érdekében, hogy a képek Ausztriában maradhassanak. Elisabeth Gehrer miniszter asszony azonban visszautasította az ajánlatot. Mivel a tárgyalások sorra kudarccal zárultak, Maria Altmann 1999-ben pert indított, majd ezt követően hosszú peres időszak következett, amely végül az örökös számára kedvező ítélettel zárult. Az osztrák költségvetésből lehetetlen volt előteremteni az öt festmény vételáraként megállapított 248 millió eurót, így a képek az örököshöz kerültek. Az osztrákoknak 2006-ban kellett megválniuk a festményektől: volt, aki vörös rózsával érkezett, mások csendben álltak a sorban és várták, hogy bejussanak a Belvedere-be, s illendően elbúcsúzhassanak az Arany Hölgytől. Adele két portréja, a Bükkerdő, az Almafa I.,  és a Házak az atterseei Unterachban visszakerült jogos tulajdonosához. Adele első portréját, melyben aranyozott Madonnaként tündököl, Ronald Lauder, az Estée Lauder cég alapítójának fia 2006-ban vásárolta meg 135 millió dollárért és az általa alapított New York-i Neue Galerie-ben helyezte el. Ez az első Adele Bloch-Bauer kép a legmagasabb összegért értékesített festmények egyike. A törékeny és szépséges Adele – Ausztria Mona Lisája – a világ egyik leghíresebb festményének modellje volt.

FOLYT. KÖV.!

Források:

https://jwa.org/encyclopedia/article/bloch-bauer-adele

http://index.hu/kultur/klassz/klimt0620/

https://arthomegaleria.wordpress.com/2015/08/10/adele/

https://hu.wikipedia.org/wiki/Gustav_Klimt

 

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!